Meri Istiroti, Liv Hospital: ”Sănătatea este unul dintre domeniile în care nu-ți poți permite greșeli”

Meri İstoriti

Sistemul medical din România funcționează după tot felul de principii mai mult sau mai puțin orientate către pacient. Avem în continuare în spitalele noastre manageri care nu știu să conducă o instituție de acest gen, dar sunt medici excepționali. Pentru că vrem să înțelegem cum ar trebui să gândească și să acționeze cel care conduce o unitate medicală, am contactat unul dintre cei mai apreciați manageri medicali din Turcia – țara care a reușit să creeze o întreagă industrie în jurul sistemului medical, iar anual, sute de mii de oameni de pe toată planeta ajung la Istanbul ca să-și rezolve problemele de sănătate.

Pe Meri Istiroti am cunoscut-o în această toamnă, în spitalul Liv din Istanbul. Deși într-o perioadă grea pentru toată omenirea, Meri a reușit să-și țină echipa departe de noul coronavirus și să implementeze un mod de lucru care să-i protejeze pe medici, dar și pe pacienți. Cum reușește să conducă grupul de spitale Liv aflăm în cele ce urmează chiar de la ea.

Great.Doc: Sunteți unul dintre cei mai importați manageri de pe piața medicală din Turcia. Povestiți-ne cum ați început cariera în managementul medical.

Meri Istiroti: Lucrez de 30 de ani în sectorul medical. După absolvirea Facultății de Psihologie din cadrul Universității Boğaziçi, am urmat un master de de Management al Sănătații la Universitatea din Istanbul și la Universitatea Bahçeşehir. Am lucrat în mai multe Centre Medicale precum International Hospital, Amerikan Hastanesi și Yașamkent asociat Holdingului Bayındır. M-am ocupat de deschiderea mai multor spitale aparținând Grupului Medical Acıbadem Sağlık. Atunci când m-am desparțit de trustul medical, în calitate de director adjunct, acesta număra 9 spitale cu 24 de branșe, o Societate de Asigurări Medicale, o Universitate, o Companie de proiecte ce vizau spitale la cheie și mai multe grupuri axate pe managementul sănătății. Din 2012 coordonez Liv Hospital Grup. În momentul în care s-a deschis spitalul Liv, cel mai important lucru pentru mine era să creez un nou brand. Am investit în acest proiect toată experiența mea din domeniul medical, de la A la Z. De aceea Liv Hospital ocupă un loc deosebit în cariera mea. A fost o mare plăcere și o experiență deosebită să văd cum marca Liv s-a născut și s-a dezvoltat, asemenea unui copil.

Great.Doc: Care sunt valorile și principiile după care ar trebui să se ghideze un manager?

Meri Istiroti: A fi manager în domeniul sănătății înseamnă să accepți să fii în contact cu o structură vie 24 de ore pe zi. Dacă manageriezi, în special, deschiderea unui nou centru medical, trebuie să-i dedici mult efort și timp, asemenea unui nou-născut de care te preocupi în permanență, cu enormă dăruire. De asemenea, dacă te adaptezi la situații noi și înveți zilnic ceva nou, vei fi scutit de munca de rutină.

Meri Istiroti: ”A fi manager în domeniul sănătății înseamnă să accepți să fii în contact cu o structură vie 24 de ore pe zi”

Great.Doc: În România, cei mai mulți manageri de spital sunt în același timp doctori. De fapt, dacă după o carieră medicală impresionantă, aceștia manageriază un spital (de stat), nu înseamnă că sunt și buni manageri. Dumneavoastră ce părere aveți? Considerați că un medic bun este și un manager bun?

Meri Istiroti: Totul se rezumă la a face ceva din plăcere, cu dăruire, menținând acel spirit viu și ascultând acea voce interioară, fără a pierde experiența dobândită, relațiile. Se mai rezumă și la a face un lucru la timp și a fi omul potrivit la locul potrivit. Toate aceste adunate conduc către îndeplinirea scopului. Cred că cea mai mare realizare este că în toți acești 28 de ani de experieță nu mi-am pierdut niciodată spiritul efervescent și inovator.

Great.Doc: Ne puteți povesti despre Liv Hospital? Ce ar însemna pentru Europa dimensiunea acestei activități în Turcia?

Meri Istiroti: Până în prezent, Liv Hospital a găzduit pacienți din peste o sută de tări, cei mai mulți provenind din 35 de țări. Cei mai mulți pacienți sunt din zonele apropiate geografic: Europa, Zona balcanică, Orientul Apropiat și Orientul Mijlociu. Avem o echipa de marketing care vorbește 20 de limbi. Nu numai că vorbește 20 de limbi, dar trebuie să fie și cetățeni ai țărilor respective, pentru ca musafirii internaționali găzduiți de Liv Hospital Ulus să nu se simtă singuri deși sunt la sute de km depărtare de țara lor. Aceștia sunt întâmpinați de oameni care le cunosc limba și cultura. Medicii noștri cu experiență, ca și echipa națională și internațională de care dispunem oferă pacienților suportul logistic și tehnologic de care au nevoie. Echipa de marketing internațional și de management medical asigură îndeplinirea rapidă, în mod etic, a procedurilor prin consultanță permanentă a pacienților, prin pregătirea rapoartelor și aprobarea lor de către cadrele medicale și efectuarea tratamentelor în cel mai eficace mod. Se acordă atenția și importanța necesare, în funcție de nevoile și specificul fiecărei culturi. În felul acesta se construiește încrederea în cadrele medicale și în sistem, iar din momentul în care pacienții pășesc în Turcia până la externare, devin parte din familia de musafiri ai Liv Hospital Ulus.

Am urmărit cum Liv Hospital, pe care îl reprezint de 8 ani, încă din prima zi de la deschidere, respectă standardele titlului de ”Centrul de Excelență”, cum comunică în mod eficient rapoarte partenerilor și cum colaboratorii noștri și-au schimbat perspectiva asupra instituției. Faptul că am fost clasificați drept o marcă turcească importantă de către Ministerul Economiei ne atribuie o mare responsabilitate pe piața internațională. Ne străduim din răsputeri să ne reprezentăm cât mai bine țara și brandul.

Meri Istiroti: ”Cu radioterapia în timp real în 4D și MR Linac vom lansa o tehnologie deschizătoare de drumuri în terapia cancerului”

Great.Doc: Aveți pacienți din toată lumea și presupun că aveți o idee generală asupra tipului de boli pentru care vin. Exceptând Covid-19, care sunt cele mai dese probleme medicale întâlnite?

Meri Istiroti: Majoritatea procedurilor sunt efecuate cu tehnologie de ultimă oră, de către profesioniști cu o largă experiență. Pentru prima oară în cadrul unui spital turcesc a fost creat un ”Centru de medicină regenerativă  pentru crearea și aplicarea celulelor stem”, conform standardelor GMP (bunei practici de fabricație), în care se fac tratamente în estetică/dermatologie cosmetică, ortopedie, de la răni nevindecate până la arsuri. Cu ajutorul aparaturii robotice pentru chirurgie, în sălile operatorii se efectuează operații complexe pentru cancer și obezitate avansată. Centrul nostru de chirugie robotică ortopedică Makoplasty este unicul din țară. Dermatologia cosmetică și estetică utilizează tehnologie de ultimă oră. În chirurgia tumorilor cerebrale se folosește cea mai modernă tehnologie. În plus, având o echipă de profesioniști și tehnologie de ultimă oră în tratarea cancerului, investițiile noastre în această direcție se dezvoltă vertiginos. Cu radioterapia în timp real în 4D și MR Linac vom lansa o tehnologie deschizătoare de drumuri în terapia cancerului.

Meri Istiroti despre organizarea spitalului în pandemie: A fost separat totul, de la zonele de așteptare a pacienților suspecți până la toaletele folosite de aceștia. Pentru copii au fost create două secții: “copii cu febră” și “copii sănătoși”!

Great.Doc: Covid19 este un virus cu care omenirea încă se confruntă. Cum a efectat acest lucru spitalul pe care il manageriați? – care sunt soluțiile și măsurile adoptate pentru prevenirea transmiterii acestui virus?

Meri Istiroti: Spitalele au adoptat cele mai mari măsuri pentru a-și îndeplini responsabilitățile la cel mai înalt nivel. În acest sens, Liv Hospital Ulus a luat măsuri esențiale. În timpul pandemiei au fost puse la dispoziția pacienților bonavi de cancer lifturi speciale. În secția Urgențe și la intrarea principală în spital o asistentă și un consultant de specialitate au efectuat primul triaj. În zona de diagnostic și tratament au fost separate urgențele de pacienții suspectați de coronavirus. În vederea triajului pacienților suspecți s-au amenajat două spații speciale în grădina spitalului. Au fost stabilite zone în afara spitalului pentru efectuarea testului Covid19 și tratarea pacienților infectați. A fost separat totul, de la zonele de așteptare a pacienților suspecți până la toaletele folosite de aceștia. Pentru copii au fost create două secții: “copii cu febră” și “copii sănătoși”.

A fost instalat un sistem special de ventilație, cu presiune specială, în secțiile care separă bolnavii și suspecții de Covid19. În blocul operator am amenajat un salon destinat pacienților suspectați de Covid19. Pacienților care urmează a fi operați li se face testul de rutină și o tomografie computerizată. La reanimare există saloane de izolare. De semenea, a fost amenajat un etaj special destinat pacienților cu Covid19, separat de restul secțiilor cât și un lift special. Secția radiologie a fost curățată și dezinfectată după fiecare pacient. În perioadele de vârf ale Covid19 managementul spitalului a continuat munca de acasă, însă fiecare departament a avut un reprezentant în teren. Mai întâi de toate am dorit ca personalul care se ocupă de acești pacienți să lucreze în schimburi pentru a proteja medicii. Am încercat să reducem riscul suprasolicitării prin sistemul de lucru în schimburi.

Meri Istiroti despre posibilitatea românilor de a deconta servicii medicale din Turcia: ”Instituția noastră lucrează la un acord între România și Turcia”

Great.Doc: Online-ul a câștigat teren?

Meri Istiroti: În timpul pandemiei s-a shimbat modul în care pacientul poate contacta medicul, deoarece trebuia găsită o formulă de îmbunătățire a tratamentului bolnavilor cronici, copiilor sau ale altor tipuri de pacienți. Consultanța online a căpătat o nouă dimensiune. În perioada pandemiei s-a acordat o atenție deosebită pacienților cronici cardiaci, diabetici, cu probleme de tensiune și celor peste 65 de ani. Pentru siguranța și sănătatea musafirilor noștri, doctorii au continuat să ofere consultanță online pentru ca pacienții să nu iasă din casă. La nevoie, anumite investigații s-au făcut în sistemul ”Servicii la domiciliu” fără a întrerupe cursul normal al vieții. Acum se utilizează pe scară largă sistemul “Consultanță online” pentru a doua consultanță medicală, atât în Istanbul cât și în afara acestuia. În plus, prin utilizarea Facetime putem urmări și intervieva pacienții în format videoclinic.

  • Am informat societatea civilă cu date științifice, documentate. Am informat media în mod constant cu privire la starea pacienților noștri Covid19, cu înregistrări video și informații despre această boală, oferite de cadrele noastre medicale. Am realizat 400 de înregistrări video pe care le-am făcut publice. Spitalul nostru a produs cel mai mare conținut video și scris.
  • Cadrele noastre medicale au lămurit publicul în aparițiile televizate la știri. Am adus în atenția publicului ultimele progrese științifice făcute.
  • Am susținut aceste abordări cu întâlniri online și transmisiuni în direct.
  • Pentru a reduce anxietatea pacienților din spital, i-am informat și ghidat în scris. Am postat articole de informare în tot spitalul, am distribuit broșuri.
  • Am asigurat un nivel înalt de siguranță în spitalul nostru, în policlinică, saloane de internări, săli de operație,  saloane de monitorizare a pacienților cu boli cronice, în special în zonele de chimioterapie, radioterapie, obstetrică.
  • Urmărind măsurile luate de spitalele partenere din străinătate am adoptat cele mai eficiente soluții pentru spitalul nostru.
  • Încă de la începutul pandemiei am deschis un sistem de informare între orele 7 – 24 cu privire la Covid19.
  • Am organizat în mod constant ședințe de siguranță și protecție cu doctorii, asistentele, personalul anexă, pentru ca aceștia să aibă acces la cele mai noi informații și să comunice eficient. Am acționat în funcție de gravitatea infecțiilor și am oferit training de specialitate.

Meri Istiroti: ”Prof. Dr. Erdal Karaöz a salvat mai mulți pacienți cu Covid19 internați la reanimare și care nu au răspuns la nicio altă formă de tratament”

Great.Doc: Unul din doctorii dumneavoatră a menționat terapia cu celule stem aplicată pacienților Covid19. Credeți că ar fi o soluție de viitor?

Meri Istiroti: Prof. Dr. Erdal Karaöz, directorul Centrului de cercetare si aplicare a celulelor Stem din cadrul Liv Hospital Ulus, împreună cu echipa lui, cu acordul Ministerului Sănătății, a salvat mai mulți pacienți cu Covid19 internați la reanimare și care nu au răspuns la nicio altă formă de tratament. În ciuda faptului că este o formă de tratament experimentală, am avut foarte multe rezultate bune. Medicina orientată către viitor se dezvoltă cu pași foarte rapizi. Tratamentul cu celule stem va ocupa rolul principal în multe ramuri ale medicinei. De aceea am continuat să investim din ce în ce mai mult în celulele stem. Pentru prima oară în țara noastră, într-un spital se fac toate tipurile de tratamente, conform standardelor GMP, în cadrul ”Centrului de medicină regenerativă  pentru crearea și aplicarea celulelor stem” în estetică/dermatologie cosmetică, ortopedie, de la răni diabetice nevindecate până la arsuri. Producerea și aplicarea celulelor stem, adică a celulei cheie a organismului uman și în viitorul apropiat reproducerea organelor va deschide noi drumuri în medicină.

Great.Doc: Foarte mulți români vin în țara dumneavoastră pentru investigații medicale. Ce îi determină să se adreseze doctorilor turci?

Meri Istiroti: Ceea ce a stârnit interesul și încrederea pacienților veniți din străinătate în Turcia a fost sistemul medical și infrastructura medicală din țara noastră, sistemul de diagnosticare și tratament de ultimă generație, tehnologia de înaltă performanță, profesionalismul cadrelor medicale. Oferirea unor condiții mai bune și a unor servicii de calitate duc la obținerea unor rezultate de succes. În comparație cu celelalte țări, Turcia permite o economisire de cheltuieli de aproximativ 40%. În afară de aspectul financiar, mai vorbim și de profesionalismul cadrelor medicale, succesul intervențiilor chirurgicale asigurat de chirurgi și echipele lor, asistența profesională deosebită acordată pacienților, confortul și ospitalitatea din spital, tehnologia de actualitate, cultura bogată și turismul dezvoltat sunt cele mai importante motive pentru care suntem preferați.

Meri Istiroti: ”Românii preferă să vină în Turcia pentru toate tipurile de chimioterapie, radioterapie și chirurgie oncologică”

Great.Doc: Care sunt bolile pentru care românii nu găsesc soluții în țara lor?

Meri Istiroti: Românii preferă să vină în Turcia pentru toate tipurile de chimioterapie, radioterapie și chirurgie oncologică. Mai ales pentru fizoterapie de lungă durată, neurochirurgie, ortopedie.

Great.Doc: Există vreun acord între România și Turcia cu privire la aceste servicii medicale? İntră aceste servicii de care beneficiază în Turcia, în sistemul de asigurare românesc?

Meri Istiroti: Nu, din păcate nu există un astfel de acord. Instituția noastră lucrează la un acord în acest sens.

Great.Doc: Și o ultimă întrebare. Sunteți unul dintre cele mai importante centre medicale din Turcia. În această calitate, care este cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o?

Meri Istiroti: Sănătatea este unul dintre domeniile în care nu-ți poți permite greșeli. De aceea munca pe care o delegați persoanelor avizate trebuie monitorizată cu mare atenție. În toți acești ani, a devenit un mod de a respira pentru mine. Este o responsabilitate foarte mare. Însă zâmbetul de la sfârșitul zilei al pacienților tratați și al celor apropiați lor, la ieșirea din spital, merită tot efortul.

Nutritie si sport

Un medic care scrie la laptop cu stetoscopul pe birou

Ce să mănânci dacă te confrunți cu candida: alimente permise și interzise

Potrivit unor surse, consumul și evitarea anumitor alimente pot reduce sau preveni infecțiile cu candida. Cu toate acestea, există o [...]

Nutritie si sport

Un bărbat care este la masaj

Tot ce trebuie să știi despre durerile musculare

Nu toate durerile musculare sunt la fel. Durerea musculară acută este resimțită în timpul sau imediat după efort. Durerea musculară [...]

Sanatate

ureche

Și ție îți țiuie urechile destul de des? Vezi ce înseamnă și când este cazul să te îngrijorezi

Tinitusul. Dacă se întâmplă să auzi des sunete sau zgomote pe care nimeni din jurul tău nu le aude, atunci [...]