Autismul este un cuvânt care îi sperie pe mulți părinți, un cuvânt care mai degrabă a căpătat rolul de etichetă socială și pe care puțini sunt dispuși să îl înteleagă. Tocmai din cauza faptului că mulți adulți nu reușesc să îl înțeleagă, copiii sunt diagnosticați târziu, deși simptomele autismului apar frecvent înainte de vârsta de trei ani. Autismul infantil a fost descris prima dată de Leo Kanner, nativ german născut în Austria și emigrat în SUA, în anul 1943.
În timp ce autismul clasic este o problemă veche, cunoscută de ani buni și care este îndelung studiată, în ultimul timp din păcate a căpătat o amploare mare autismul virtual. Vom încerca în continuare să facem o diferențiere cât mai clară între cele două tulburări de comportament pentru a înțele cât mai bine ceea ce se întâmplă cu adevărat.
În privința autismului clasic există mai multe teorii care încearcă să determine cauza declanșării acestei tulburări. De cele mai multe ori se vorbește de factori ereditari, de o posibilă lezare a lobului temporal sau lezarea amigdalei, factori care nu pot fi controlați.
Autismul ar avea o cauza înnăscută – deficit al contactului afectiv. Acesta mai poate fi dat de influențele psihogenetice – părinți reci emoțional, detașați, cu un nivel mai crescut al stresului sau mame „negative”, ostile, care nu și-au dorit copilul. Tulburarea mai poate avea cauze biologice ce afectează sistemul nervos central și care determina asociat și întârziere psihică, epilepsie, existența rubeolei congenitale, unor sindroame metabolice etc.
Poate fi vorba și despre factori genetici: sunt cercetați cromozomii 15, 5 și X, care ar putea fi implicați. Sunt luate în considerare și cauze psihofarmacologice: în tulburările de spectru autist (TSA) sunt crescute activitatea unor mediatori chimici (dopamină, serotonină și opioidele).
Termenul “autism virtual” este dat de un grup de specialişti care spun că la început simptomele sunt identice cu cele ale bolii clasice. Diferenţa este că aceşti copii nu au probleme ereditare, ci suferă doar din cauza lipsei de comunicare. Cei care se confruntă cu autismul virtual se vindecă mult mai repede, din fericire.
„Denumirea de autism virtual a fost alesă pentru că există o legătură de cauzalitate directă între consumul excesiv (peste 4-5 ore/zi) de mediu virtual (smartphone, tabletă, TV, laptop etc.) şi comportamentele specifice austismului clasic. În anul 2013 s-a folosit termenul “autizare”, dar din anul 2014 în toate conferinţele s-a vorbit despre “autism virtual”. La noi în ţară termenul a fost acceptat şi preluat de majoritatea specialiştilor din domeniu: medici, psihologi etc. Primul caz de autism virtual l-am avut încă din anul 2007”, spune psihologul Marius Zamfir
Autismul virtual apare însă din cauza expunerii excesive la tabletă sau telefon a unui copil care este în plină dezvoltare și ale cărui trasee neuronale abia încep să progreseze. Aceste expuneri repetate și de lungă durată nu fac decât să îl perturbe pe copil. Se diminuează capacitatea de învățare, crește riscul de a se transforma într-un copil impulsiv, nu se poate controla și crizele de furie devin din ce în ce mai prezente.
Academia Americană de Pediatrie recomandă evitarea consumului de mediu virtual în cazul copiilor mai mici de un an şi jumătate. Părinţii care au copii între un an şi jumătate şi doi ani pot să introducă treptat în viaţă celor mici telefonul, televizorul sau tabletă, dar prin alegerea unor programe educative pe care să le urmărească împreună şi pe care să le explice. Iar de la 2 la 5 ani se impune o limită, spun specialiştii: maximum o ora pe zi.
Psihologii spun că autismul virtual, dependența aceasta de ecrane pleacă de la părinți. Aceștia sunt mereu conectați la ecrane cu sau fără voia lor, iar cei mici nu fac decât să îi imite. Ceea ce trebuie de fapt să facem este să interacționăm cât mai mult cu copii, nu să fim conectați prin intermediul unui ecran, să ne jucăm cu ei, să îi scoatem cât mai mult în parc.
Experții pot observă primele semne ale autismului la copii înainte de vârstă de 3 ani. Unii copii se dezvoltă normal până la 2 ani și după aceea încep să își piardă din abilități. Semnele autismului includ:
În prezent, nu există o vindecare pentru autism și nici un tratament care să fie potrivit pentru toți copiii.
Experții sunt de aceeași de părere: cu cât un copil este diagnosticat mai devreme, cu atât mai bine pentru dezvoltarea lui. De asemenea, un program structurat, specializat pentru tulburările de spectru autist poate fi foarte util pentru mulți dintre copii, terapia.
Există însă si alte metode de tratament, diete și medicamente. Înainte de a alege o variantă, toate acestea trebuie analizate de părinți și de medicul care se ocupă de copil. Terapia, dragoste și răbdarea, toate acestea nu fac decât să îi ajute pe micuți să aibă o viață fericită.