David Cosma Cristofor în vârstă de 11 ani, Campion National Karting Masters 2019, are o poveste demnă de urmărit. Dacă ai în plan să-ți duci copilul la karting și nu ai prea multe detalii despre acest sport, află din acest interviu tot ce ai nevoie.
CE BENEFICII ȚI-A ADUS ACEST SPORT, ATÂT FIZIC CÂT ȘI DE DEZVOLTARE PERSONALĂ? ȘI CUM SE ÎMBINĂ EL CU ACTIVITĂȚILE ȘCOLARE?
M-a învățat să-mi gestionez emoțiile, în karting la unele curse poți trece de la extaz la agonie într-o zecime de secundă. Eu consider că orice sport te ajută în viață și te schimbă ca individ cu atât mai mult când la mijloc este foarte multă pasiune. Pentru mine kartingul reprezintă energie și o stare de bine. Mi-a dezvoltat multe funcții legate de reflexe, agilitate, concentrare, responsabiltate, curaj, disciplină, încredere în sine, abilități motorii, perseverență, comunicare și am învățat ce înseamnă fair play-ul. Pe lângă deprinderea unor abilități tehnice și reflexe specifice condusului în siguranță, kartingul îți oferta niște trăiri unice: adrenalină când ești primul și conduci coloana spre finish sau emoții când ești pe prima treaptă a podiumului.
DE LA CE VÂRSTĂ FACI KARTING ȘI DE UNDE PASIUNEA TA PENTRU VITEZĂ?
Am început să practic acest sport de la vârstă de 7 ani fiind de mic pasionat de mășini, motoare, atv-uri, îmi place adrenalină, viteză.
ÎN CE CONSTĂ PREGĂTIREA PENTRU O COMPETIȚIE, CÂTE ORE DE ANTRENAMENT PE ZI? În primul rând pregătirea unei competiții trebuie să aibă loc pe circuitul unde urmează să fie competiția. Cu cât cunoști mai bine circuitul cu atât mai ușor este să poți obține un rezultat bun. Normal antrenamentul durează o zi întreagă și facem cam 3-4 zile consecutive urmate de o pauză și iar un alt antrenament. Pe lângă acestea trebuie foarte multă pregătire fizică…
PARE UN SPORT INDIVIDUAL ÎNSĂ ȘTIU CĂ AI O MARE ECHIPA ÎN SPATE.
„Teoretic, e un spectacol cu un singur om. Pilotul se află în spatele volanului și trebuie să ia deciziile repede și să le și pună în aplicare. Dar, până a ajunge la dezicii, are nevoie de echipa să.” Spunea într-un interviu marele Michael Schumacher. Și în karting succesul vine din lucrul în echipa, pregătirea kartului este o muncă de echipa și este deosebit de importantă. Anul acesta am schimbat echipa și mi-am propus să învăț mai mult, să acumulez informații legate de mecanică, tehnică pentru a mă pregăti pentru anul următor când am niște obiective clare de obținut pe cele mai importante circuite internaționale. Cum cât avansezi și treci în alte clase de vârstă este tot mai greu, deoarece diferența se face la zecimi de secundă.
PREGĂTIREA KARTULUI ÎN CE CONSTĂ, TU CUM AJUȚI?
Eu trebuie să furnizez mecanicului și coordonatorului echipei informații corecte privind starea pistei cât de gumata este sau aderența, cum simt că iese kartul din viraje, cum simt kartul că merge pe linie dreapta, dacă simt că întră limitatorul sau nu iar ei modifică toate acestea în funcție de informațiile primate de la mine. Anul acesta am început și eu să pot schimbă câteva piese: să pun cauciucurile, să fac presiunea, să-mi descarc telemetria să văd mai ușor greșelile.
CUM SE SIMTE UN COPIL CARE SE URCĂ ÎNTR-UN KART CARE ATINGE 100 KM /H ? ȚI-A FOST VREO SECUNDĂ TEAMĂ DE ACCIDENTARE?
Eu cel mai mult am atins 105km/h și mă simt minunat, e o senzație unică, simți că plutești și că ești supererou… niciodată nu mi-a fost teamă de accidentare pentru că echipamentul nostru ne protejează foarte bine.
CUM A FOST ANUL ACESTA PENTRU TINE?
Anul acesta pentru mine nu a fost unul prea bun mai ales din cauza pandemiei de Coronavirus care mi-a îngrădit mult pregătirea și participarea la multe curse din străinătate dar, cum eu am fost crescut într-un mod foarte optimist și să iau întotdeauna partea bună a lucrurile am decis să fie un an în care obiectivele mele să fie altele decât câștigarea unor titluri și să mă axez mai mult pe multă muncă și schimbări majore: am decis mutarea la o altă echipa cu mai mult potențial în dezvoltarea mea viitoare, care să mă ajute în următorul an competițional să pot să-mi ating obiectivele propuse și să particip mai puțîn la cursele din țară și mai mult la cele din alte țări. Titlurile de campion național obținute în anii anteriori în România mi-au oferit șansă să particip la câteva campionate mondiale din strainate unde e greu de descris în cuvinte ce amploare au, câți piloți participa, pregătirea fiecărui pilot, echipele implicate și toată atmosfera de acolo este de poveste.
ȘTIU CĂ RECENT AI FOST LA TROFEUL TOAMNEI ÎN ITALIA. CUM SUNT COMPETIȚIILE ÎN ITALIA UNDE SE ALINIAZĂ LA START CEI MAI BUNI PILOȚI DIN EUROPA?
Da, Italia este patria kartingului, competiția a avut loc pe unul dintre cele mai cunoscute circuite din lume. Face parte din strategie să mă antrenez mult mai multe pe circuite internaționale și să particip la cât mai multe astfel de competiții care au un nivel mult mai ridicat decât în România. Mi-am făcut foarte mulți prieteni din toate colțurile lumii și când vorbim de aceste competiții vorbim de cei mai buni piloți din întreagă lume, nu doar din Europa.
ȘTIU CĂ ESTE CALE LUNGĂ PÂNĂ ÎN FORMULĂ 1 ÎNSĂ VISEZI CĂ ÎNTR-O ZI O SĂ CONCUREZI ALĂTURI DE FRATELE TĂU PE MARILE CIRCUITE?
Este un vis care nu știm dacă va deveni vreodată realitate, dar momentan ne bucurăm de competițiile la care putem participa împreună și faptul că el este mereu alături de mine îmi da și mai multă putere și încredere să merg mai departe atunci când am o cursa mai puțin reușită.
Site-ul Great.Doc folosește cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență și colectează informații din browser-ul dvs. pentru a vă oferi, ca utilizator, functionalități integrate cu platformele sociale si pentru a analiza traficul pe site.OkPrivacy policy