Leadership în timpul epidemiei! Cum ar trebui să reacționeze șeful tău în criză

leadership
Imagine de Free-Photos de la Pixabay

Ne amintim cu toții ședințele de la sfârșitul anului trecut. Obiective, strategii, planuri de dezvoltare, cursuri programate și cifre rotunjite în Excel, toate anunțând un 2020 prosper. Managerii și antreprenorii și-au făcut temele, iar începutul de an a fost unul cu kick off meets pline de entuziasm, planificări atente, prioritizare și follow-up. Știi vorba aceea cu “ai grijă ce-ți dorești că s-ar putea să se îndeplinească?”. Îmi doresc să fi numărat de câte ori am auzit anul trecut, pe repeat, doi termeni: “disruptive” și “work from home”.

Și, iată! 2020 e și disruptive, și cu work from home… nelimitat! În timp ce pentru unii dintre noi e o călătorie dus-întors între dormitor și bucătărie și un rollercoaster de emoții, pentru liderii din organizații aceasta este perioada de examen. Și nu este un examen oarecare, ci acela unde oricât ai fi învățat, n-ai cum să fii pe deplin pregătit, pentru că fiecare criză majoră creează probleme neașteptate.

Totuși, mai mult ca oricând, oamenii se bazează pe tine să îi conduci prin vremuri tulburi și să le insufli curajul de a se uita cu speranță la noua definiție a “normalului”.

De unde încep liderii când singura certitudine e incertitudinea?

Încep prin a face din susținerea echipei obiectivul lor principal. Conduc cu inima și își folosesc drept busolă valorile și principiile. Asta pentru că știu că binele individului e o piesă cheie în binele organizației.

Un lider implicat știe că e responsabil să definească realitatea și să le ofere oamenilor săi o perspectivă obiectivă, curățată de panică și emoții. Explică echipei tale care e realitatea companiei în aceste momente, evaluând pagubele obiectiv. Dacă nu ai făcut-o până acum, nu e timpul pierdut. Organizează un meeting (online desigur) cu echipa ta și dedică-l unei analize SWOT a situației. Ghidează-i obiectiv și ajută-i să se focuseze pe soluții, nu pe probleme.

Citește și: Vârsta exactă la care o persoană are cea mai mare stimă de sine. Când te simți cel mai bine în pielea ta

Un lider empatic știe că în astfel de situații este extrem de valoros să comunice constant și cu grijă. Asigură-te că orice decizie majoră este comunicată și explicată tuturor membrilor organizației înainte de implementare. Ultimul lucru de care oamenii au nevoie în aceste momente incerte este încă o schimbare neanunțată! Oricât de imperative sunt unele decizii în aceste momente (disponibilizări, încetare producție, schimbare profil de activitate), comunică-le oamenilor tăi înainte de a le implementa. Și explică-le care vor fi rezultatele pozitive pentru organizație în urma acestor ajustări sau schimbări. Când oamenii înțeleg “de ce -ul?” ce stă la baza unor schimbări,  au un engagement ridicat și rezultate pe măsură.

Un lider agil înțelege contextul și acceptă necunoscutele din ecuație, pentru că are încredere în intuiția sa. Observă, evaluează opțiunile, decide ce e mai potrivit pentru organizație și acționează. De cele mai multe ori suntem obișnuiți să facem pași în business foarte bine trasați de strategii gândite în avans, însă în astfel de vremuri, cea mai eficientă strategie este să știi că următorul pas este să faceți un prim pas împreună. Certitudinea ACUM înseamnă să stabiliți care vă e noul obiectiv și alături de cine parcurgeți acest drum incert spre atingerea lui.

Andra Pintican

Un lider echilibrat nu se lasă debusolat de zgomotul de fundal și are capacitatea de a asculta toate perspectivele, fără a și le însuși. Canalizează ce e relevant pentru tine și pentru echipa ta și recomandă-le și oamenilor din echipă să filtreze foarte bine sursele de informare și să limiteze consumul de conținut la un minim necesar. Introduceți în ședința zilnică sau săptămânală un update al situației generale cu vești pozitive și schimbați perspectiva: care sunt oportunitățile (profesionale și personale) ce vi le aduce acest lockdown?

Leadershipul este o disciplină pentru care te antrenezi constant și totuși poți fi oricând luat prin surprindere. COVID-19 este doar un alt examen în care îți sunt evaluate nu doar aptitudinile, ci și principiile și valorile care te ghidează și după care îi conduci pe cei din jur. Un lider bun le inspiră oamenilor încredere în capacitatea sa, dar un lider desăvârșit le inspiră oamenilor încredere în ei înșiși. Performanța poate fi obținută chiar și în ciuda acestei distanțări sociale, dacă avem o echipă stabilă și coagulată.

“Together we can achieve more“, right? (Simon Sinek)

Știi vorba aceea cu “ai grija ce-ți dorești, că s-ar putea să se îndeplinească?”. Cum ar fi dacă 2020 și toți anii ce vin vor fi despre echipe, comunitate, parteneriate… și despre puterea cuvantului “NOI”?

P.S.: Dacă simți că ai nevoie de un guideline adaptat pe situația cu care te confrunți, scrie-mi la sefivslideri@gmail.com și spune-mi cum pot ajuta!

Un articol scris de Andra Pintican – Human Development Manager

Citește și: Gaspar Gyorgy, psiholog: ”Cred că nu ar trebui să ne fie totuna cine este omul alături de care alegem să ne trăim viețile!”

Sanatate

limbă

Aftelele bucale: cauze, simptome și prevenție

Stomatita aftoasă este poate una dintre cele mai enervante și dureroase afecțiuni. Aceasta provoacă mici ulcerații în interiorul gurii, pe [...]

Afectiuni

adenomioza

Adenomioza, o problemă de sănătate greu de diagnosticat

Femeile se confruntă cu o mulțime de probleme de sănătate, mai ales în zona aparatului reproducător. Este o zonă sensibilă, [...]

Noutati

coronavirus

Dr. Mihaela Leventer: Pandemia COVID-19, impact major în tratarea pacienților cu cancer și alte boli ale pielii

Pandemia COVID-19 a provocat cea mai mare criză sanitară din ultimii zeci de ani, afectând în mod direct și indirect [...]